Sidor

lördag 1 september 2012

Kunden i fokus


Konsumentfrågor och service är frågor som engagerar mig. På facebook sidan kunden i fokus. Har jag påbörjat ett arbete med att diskutera olika vardagshändelser.Därför har också HDs reportage om restauranger intresserat mig.
 I dag kom listan i Helsingborgs Dagblad på de matställen som på olika sätt inte levt upp till att servera det som deras respektive menyer berättar om innehållet. Produktskyddade märken ersätts med billigare alternativ och andra varor. Detta är inte bara fusk och falsk marknadsföring utan också farligt i de fall produkterna kan framkalla allergiska reaktioner. En bekant till mig har en son som är mycket allergisk och han frågar speciellt efter att pommes frites inte är friterade i samma olja som andra produkter, vilket utlovats av den matkedja han besökte. Om han skulle råka få i sig fel produkter kan det gå riktigt illa. Detta exempel och andra, så som feta ost från får- och getmjölk som skiljer sig åt från komjölk, lär oss om vikten av att förstå vad som kan ske och att rätt produkter ska serveras.
Jag delar Pär Bergkvist
 svar om att restauranger ska vara ärliga och att vi som kunder ska kunna lita på dem. Instämmer också i att kroggäster borde bry sig om att de betalar för något de inte får. Jag hoppas att undersökningen gör att vi som konsumenter mer aktiva säkerställer att vi får den mat vi beställer genom att ställa krav på kvalité och att maten är den som matstället utlovar att den är. Krogägare ska gå att lita på och jag delar uppfattningen om att de matvaror som serveras ska presenteras med dess rätta namn. Inte minst sommarens falska svenska jordgubbar och frysta kräftor som presenterades och sålts som färska har fått mig att bli sorgsen över att vi inte ska kunna lita på dem som säljer till oss. De som missbrukar förtroenden förstör för tillit och de som ärligt arbetar på marknaden genom att skapa en misstänksamhet.

Mitt arbete med frågor om offentlig upphandling har fått mig att fundera mer än en gång på kvalitetsfrågor och vid ett tillfälle fick jag berättat för mig av en kycklinguppfödare att i kriterierna för en certifiering av produkten fanns krav på foder innehållande fiskmjöl, en produkt som många är allergiska mot, så vad döljer sig bakom dessa etiketter av kvalitetsmärkningar över lag- och hur vet vi och hur kan vi garantera att det är bra saker vi gör reklam för?


 

 

Inga kommentarer: