Sidor

lördag 25 september 2010

Valet

Lördag morgon och regnet öser ner. I går var det svenska Brittsommar så vädret skiftar verkligen. Valnatten och dagarna där efter har också blivit omtumlande. En märklig känsla av en sorts tomhet infinner sig. Alla sitter i väntans tider på personvalskryssen och förbereder sig för att packa för in eller utflyttning i kontoren såväl i Riksdag som i Region och i Kommunhus. Men i år var ju situationen än märkligare då det skiljer så få röster mellan att få en Alliansregering i minoritet eller i majoritet. Socialdemokraternas minskade förtroende och historiskt stora nederlag samt ett nytt parti i Riksdagen är ett annat faktum.

Själv har jag äran och glädjen att få fortsatt förtroende som riksdagsledamot och därför känns det angeläget att kunna tacka alla er som på olika sätt visat med ett kryss att ni tycker att jag gör ett bra arbete.

I min egen hemkommun gick vi fram ett mandat från 6 till 7 och det känns fantastiskt roligt att bli personvald. Ett par nya, och i sammanhanget yngre, kandidater till fullmäktige fick bra med kryss. Detta bådar gott för framtiden.

Många tankar har snurrat i huvudet och nu startar det nya arbetet. Redan i veckan kommer jag att delta på sammanträde i Finansutskottet, vilket också är det utskott jag sitter i till dess Riksdagen öppnar på nytt. Därefter får vi se vad de nya Riksdagsåren kommer att innebära.

Inga kommentarer: