Sidor

måndag 31 maj 2010

Tillgänglighet

I torsdags eftermiddag ringde jag till tandläkaren, min ordinarie tandläkare hade ingen tid, men jag fick en akuttid direkt på fredag morgon hos en kollega till denne. Efter undersökning konstaterades att min tand behövde åtgärdas. Bedövning, uppborrning och en tillfällig lagning åtgärdade problemet utan att tid avsatts för detta innan jag kom. En patient i ett annat rum fick sin tandprotes vidgjord medan min bedövning verkade och på ett suveränt logistiskt sätt behövde varken jag eller den andra patienten vänta. Inte heller hänvisades någon av oss till ett återbesök för att åtgärda det tandläkaren sett behövde åtgärdas.
Vid besök på mottagning inom sjukvården tidigare i vår bokar jag en tid någon vecka fram i tiden, kommer dit i tron att jag nu ska avlägsna det märke jag är där för. Inte alls visar det sig. Vid detta besök ska man bara ta en titt på vad det handlar om och någon minut senare konstaterar läkaren att jag ska boka en ny tid för återbesök för att åtgärda problemet.
I mina ögon borde det ha gått att åtgärda problemet som behövde sjukvård redan vid första besöket istället för att jag skulle hitta en ny tid och återkomma en gång till.
Skillnaden mellan sjukvården och tandvården är uppenbar då det handlar om vad andra personalgrupper utför för patienten hos tandläkaren och vad personal inte utför i sjukvården för patienten. Det går att överföra arbetsuppgifter från läkaren till sjuksköterskan för att frigöra resurser och optimera för patienten och verksamheten.

Inga kommentarer: