Sidor

fredag 28 augusti 2009

Sjukvård på Moderaternas arbetsstämma

I dag debatteras sjukvårdspolitik på Moderaternas arbetsstämma i Västerås.
I juli månad skrev jag en debattartikel med fokus på innehållet i vården. Debattsvaret jag fick kom att handla om Ängelholmssjukhus och vad som inte fungerat i vården. Min mening var att komma ifrån den lokala diskussionen och ta höjd för att diskutera vårdens innehåll i ett helikopterperspektiv utifrån patienten. Därför hängde inte de två inläggen ihop. Jag skickade in ett svar som aldrig publicerades, och som finns längst ner i texten.
I gårdagens Helsingborgs Dagblad kunde vi på Ängelholms sidorna nu se vad som sker på det lokala planet, och som verkar vara en lovande lösning.
På moderaternas arbetsstämma i Västerås, där jag nu befinner mig, är nu sjukvårdens innehållet i fokus, vilket är mycket glädjande.
Läs gärna min tidigare publicerade debattartikel och mitt opublicerade svar här nedan.

”Låt Ängelholms sjukhus leva!” står det i insändare och debattartiklar. Vad innebär det konkret? Vad är det exakt för innehåll som åsyftas i detta upprop?
När vi talar om sjukvård handlar det oftast om huskroppar. Det är Ängelholms sjukhus, Helsingborgs sjukhus, Landskrona sjukhus osv.
Sjukvård berör och upprör för det handlar om känslor. Någon är förbittrad för att de inte får vård snabbt nog p.g.a. köer. Någon annan vill berätta om det fantastiska arbete som görs inne på sjukhuset när vi väl är inlagda.
I dag får vi otroligt bra sjukvård och tekniken blir bara bättre och bättre. För detta krävs det att den som ska operera gör ett stort antal operationer för att vara duktig på det han/hon gör. Det krävs också inbetald skatt för att sjukvården ska kunna investera i den utrustning som ska användas.
Ju mer vi smetar ut operationer och skattepengar till utrustning på många olika ställen, desto mindre kvalitet lyckas vi åstadkomma. Det är något som det sällan skrivs om i debatten. Tvärtom så borde vi alla vara angelägna om att resultaten för den enskilda patienten ska vara så bra som möjligt och att ingreppen ska vara så minimala det går.
Ett exempel från verkligheten är tjejen som fått bröstcancer och fått besked om att båda brösten är angripna och inte kan räddas. Vid ett annat besked på ett annat sjukhus innebar samma ingrepp att man tyvärr var tvungen att konstatera att det blev nödvändigt att ta en tårtbit från vart och ett av patientens bröst. Det är stor skillnad på att avlägsna hela bröst och att ta en bit av vardera.
Detta är ett exempel på när husbyggnader i vår närhet blir viktiga, utan att vi fullt ut inser nödvändigheten av att operera ofta och att kunna ha utrustning koncentrerat för att kunna ge bästa möjliga sjukvård.
Låt oss alla sluta tala huskroppar och istället tala om vilket innehåll inom sjukvården som vi behöver ha nära och vilket innehåll vi ska ha inom räckhåll för att uppnå bästa möjliga resultat.



Svar till Christi Brorsson ”Vi behöver fullvärdigt sjukhus i Ängelholm” HD den 21 juli

Christi Brorsson upprörs av min artikel kring resurserna i sjukvården. Jag är ledsen att göra henne besviken, men jag ville med min artikel lyfta diskussionen ovanför perspektivet av våra sjukhus till att handla om ett helhetsperspektiv på vårdens innehåll och hur vi ska möta patientbehovet på bästa möjliga sätt i dag och framöver.
Vi är många som brinner för - och har ett stort engagemang i vårt arbete. Detta innebär inte att vi därför ska låta bli att kritiskt granska – eller att diskutera dessa inte helt enkla frågor. Det är nyttigt att kunna se och att värna vardagen i verksamheten, men det måste kunna kombineras med att se att varje dag ser olika ut för olika yrkeskategorier, på olika arbetsplatser och för olika patienter. Alla dessa komponenter måste med i en helhetsbild. Ytterligare ett perspektiv är att bevaka skattebetalarnas intresse. Det går säkert att räkna upp många exempel, precis som Christi Brorsson gör, på områden där förändringar skett till förmån för vissa och till nackdel för andra. Men vi kommer ändå till vägs ende med att sjukvården, precis som allting annat, måste hitta de smarta vägarna och de effektiva metoderna till rätt pris i takt med tiden. Detta är för mig viktigt att diskutera.

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M)
Riksdagsledamot Bjuv

Inga kommentarer: