Sidor

onsdag 19 augusti 2009

Första veckan i skolvärlden

I veckan startar skolorna runt om i landet. Helsingborgs Dagblad har en artikel i går under opinion kring inflation på betygs sidan. www.hd.se
Jag länkade i förrgår på twitter till artikeln på samma tema i Dagens Nyheter. Jag förstår inte riktigt resonemanget om att det är skolformen som är föremål för granskningen. Det måste, som det i går stod i DN, vara ett kontroll system som ska till. Historiken kring skolan och betyg minns en hel del av oss som ”tyvärr är femmorna slut så du kan bara få en fyra”. Det var helt horribelt at resonera på det sättet. Elever fick inte de betyg de hade kunskap för utan istället behandlades kunskaper som en vara som tagit slut på butikshyllan. Inte var det bättre då. Den debatt som nu förs kring inflation i betyg är sund för att hålla kvalité i systemet, men jag anser inte att det har med skolformen att göra.
I min egen kommun har en kommunalskola fått positiva rubriker vid skolavslutningen då betygen gått från IG till G i kärnämnena Ma, Eng och Sv. Skolformen är oviktig och det som är viktigt är om skolan nu funnit metoder som gör att eleverna klarar skolarbetet bättre eller om det är glädjebetyg. Här krävs kontroll system och uppföljning. Precis på samma sätt måste det vara till skolor där många studiemotiverade elever söker sig. Där bör utslaget vara att många då också går ut med höga betyg. Inte som förr att bara några kunde få sin femma innan de tog slut. Jag välkomnar skolverkets uppdrag att kontrollera och mäta innehållet mellan skolorna, inte att koppla det till skolform.

Inga kommentarer: